Tiedote: OLEMME PETTYNEITÄ EUTANASIA TYÖRYHMÄN RAPORTTIIN

Tänään julkistetaan Eutanasia-kansalaisaloitteen pohjalta perustetun työryhmän loppuraportti. Ryhmä pohti saattohoidon ja kuolinavun synnyttämää tarvetta lakimuutoksiin. Kolme vuotta pohdittiin olisiko mahdollista saada Suomeen eutanasiaa koskevan laki.

Ryhmän raportti on paha pettymys. Siinä ei oteta selkeää kantaa eutanasian tai muun kuolinavun suhteen. Suomi voisi toimia esimerkkinä muille Pohjoismaille sekä Baltian alueelle kuolinapu kysymyksessä, mutta ei sitä nyt tee. Kaikissa näissä maissa kuitenkin pohditaan samanaikaisesti kuolinavun laillistamisen mahdollisuuksia.

Suuri osa kansasta on useissa maissa useissa kyselyissä ilmaissut vahvan tukensa kuolinavulle. Myös Suomessa. Julkinen keskustelu on selkeästi ollut kuolinavun laillistamisen kannalla. Eduskunnan enemmistö oli eutanasiaa koskevan kansalaisaloitteen kannalla ennen varsinaista eduskuntakäsittelyä, jossa kannat oudosti muuttuivat. Suomen Tasavallan presidentti ja pääministeri ovat julkisesti ilmaisseet kannatuksensa kuolinavulle.

Oikeus Arvokkaaseen Kuolemaan ry. vaatii, että Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän raportissa esitetty lakiehdotusta (B), jossa sekä avustettu kuolema että eutanasia olisivat laillisia ryhdytään välittömästi valmistelemaan sen saattamiseksi laiksi mahdollisimman pian.

Olemme aloittamassa myös selvittelyt sen suhteen, mitä Sveitsin mallin kaltainen avustetussa itsemurhassa avustaminen vaatisi Suomessa lähitulevaisuudessa. Tulemme vähintäänkin harkitsemaan informaation ja tuen lisäämistä niille henkilöille, jotka sietämättömän tilanteensa ja kuolemaan johtavan taudin vuoksi kärsivät ja ovat epätietoisia mahdollisuuksistaan ja oikeuksistaan. Selvitämme myös edellytyksiä aktiivisen toiminnan aloittamiselle.

Helsingissä 31.8.2021

Oikeus Arvokkaaseen Kuolemaan ry:n hallitus

Kari Viholainen
STM elämän loppuvaiheen hoito-
asiantuntijatyöryhmän jäsen
Juha Hänninen
Lääketieteellinen asiantuntija
STM elämän loppuvaiheen hoito-
asiantuntijatyöryhmän jäsen
Facebooktwitter

2 thoughts on “Tiedote: OLEMME PETTYNEITÄ EUTANASIA TYÖRYHMÄN RAPORTTIIN

• 31 elokuun, 2021 at 11:21 am
    Permalink

Seurasin mieheni loppuvaiheita. Syöpä oli levinnyt koko luustoon ja tuskat olivat hirvittäviä. Mikään lääke ei auttanut. Miksi hänen piti kärsiä niin hirveästi? Eutanasia olisi päästänyt hänet tuskista,kun kuolema oli väistämätön.

Reply
    • 31 elokuun, 2021 at 2:17 pm
      Permalink

Kiitos kommentistasi. Teemme työtä lainsäädännön puolesta. Suomalaisten suuri enemmistö kannattaa lakia eutanasiaan. Emme luovuta, vaan teemme omalta osaltamme työtä, jotta ihmisoikeus ja itsemääräämisoikeus tässä asiassa toteutuisi.
      Kohteliaimmin Kari Viholainen. Puheenjohtaja. Oikeus Arvokkaaseen Kuolemaan ry.

Reply